tisdag 5 maj 2009

Introduktion till esoteriken del 1B

Kärlekens, Visdomens och Viljans Väg.

Del 1B


(Om copyright-regeln: Esoteriken är allas och tillhör ingen specifik grupp, ingen religion eller något samfund. Det är vårt eget ansvar att bruka den så förnuftigt vi kan, att inte missbruka den.
Att hämta text från denna sida: Kortare citat kan alltid användas fritt, ange dock källan, denna sida och varifrån denna esoterik är hämtad.
Längre utdrag, kontakta ansvarig utgivare (CM Matthis: info@herkules.nu)


Innehåll
• Några perspektiv på vår större bakgrund
• Kristusimpulsen
• Den “Tidlösa Visdomen” ger oss stöd
• Undervisning om den esoteriska kunskapen – förmedlade böcker
• Omsätta visdomen i praktiken - tjänandet
• Andlig glamour – ett hinder för självkännedom, inre kontakt och tjänande
• Alla behöver ”arbeta med sig själva” – personlighetens omvandling och integrering genom själskontakt, energiarbete och själslig terap
• Att bruka kunskapen rätt – misstag och lärdomar


Några perspektiv på vår större bakgrund
I vår tid har behovet av att förstå och kunna använda sitt medvetande och sitt liv i ett större utvecklingsperspektiv blivit alltmer aktuellt. Detta sker idag på ett nytt, mer frihetligt och omfattande sätt än tidigare perioder i mänsklighetens utveckling.

Under de senaste 2 500 åren, som styrts av Fiskarnas zodiakenergi, och även tidigare perioder under många tusen år, har undervisning och intryck från högre livsnivåer skett genom speciella kunskapscentran (mysterieskolor i olika epoker, med olika invigningscentran också) som varit mer eller mindre dolda.
Under de senaste 8-10 000 åren har den högre kontakten fungerat dolt för allmänheten så till den grad, att den nära nog försvunnit ur det vardagliga medvetandet. Den har fungerat på detta sätt, inte för att skapa separation eller verka svåråtkomlig, utan helt enkelt för att stora delar av mänskligheten inte kunnat hantera den.

Frågan är om så stora delar av den grundläggande esoteriken någonsin funnits lika tillgänglig som nu. Det har att göra med att mänsklighetens utvecklingsnivå har ökat så starkt senaste århundradena, trots allt. Tidigare fanns dock en annan öppenhet och ett slags samarbete då representanter för högre utvecklingsrike deltog medvetet och fysiskt i de dåvarande kulturerna, t ex under vissa perioder av Atlantis utveckling (denna mänsklighets fjärde utvecklingsperiod). Jag återkommer till det längre fram.

Mycket av dagens officiellt vedertagna forskning vill få oss att tro mänsklighetens äldre civilisationer uppstod hux-flux, och dessutom ur stadiet av stenålders-människors livsformer.
Sanningen är förstås mycket mer omfattande. Dels att flera stora civilisationer funnits innan vår officiella historie- och kulturbild av mänsklighetens danande. Dels att många av de rester vår värld bevittnar som “underverk” och gamla heliga platser, har en mycket äldre historia än vad som idag förstås eller erkänns (t ex pyramiderna i Egypten). Dels att den stenåldersfas som möter vår moderna forskning var resultatet av den katastrof som slutgiltigt sopade bort de gamla civilisationerna (Atlantis sista rester) då mänskligheten fick börja om igen. Till sin hjälp fick de stöd från invigda och mer avancerade själsgrupper som inkarnerade för att lyfta och stötta denna utveckling, som annars skulle stannat av alltför länge.

I slutskedet hade Planethierarkin dock dragit sig bort från mänsklig kontakt på ett öppet plan. Mänskligheten fick ”klara sig själv” efter att ha skapat denna problematik av missbruk och val av fel väg under Atlantis senare skeden. Kontakten och stödet fanns förstås kvar ändå från Planethierarkin, eftersom man inte dömer från högre nivåer, men det var inte längre synligt. Jag kommer att belysa vissa faser mer av denna utveckling i nästa del.

Hela denna “minnesförlust” är en sorts chimär som också har utnyttjats av destruktiva krafter i världen. Dessa kallas ibland “materialismens krafter” och strävar mot en involutiv pol, dvs att mänskligheten ska gå tillbaka i utvecklingen, både rent fysiskt och medvetandemässigt. Den verklighetsbild dessa vill få oss att tro på, är att den fysiska världen är den enda existerande världen, att döden är ett “tomt, svart hål”, att det inte finns någon större utveckling, att de mänskliga egoistiska begären och hur vi ska tillfredställa dessa, är det enda som livet handlar om.


Kristusimpulsen

Tonvikten under den senaste zodiakperioden (Fiskarna) på ca 2 500 år kom att frambringa vissa kvaliteter som hängivenhet, tro, kamp, men också att styra och härska genom tro.
Detta har varit utslag av den så kallade sjätte strålens energi. Idag aktiveras den sjunde strålens kvaliteter och det innebär att andra, nya typer av uttryck, både som kvaliteter och som energier, kommer i dagern i vår mänskliga värld.

Kontakt med “en högre ordning” under Fiskarnas period dikterades förr i allmänhet genom religiösa uttryck, och kröningen av denna periods inflytande skedde genom många mystikers och helgons avtryck på historien, både från öst och väst.
Detta hör också samman med Fiskarnas energiintryck av “offer”, något som symboliken och innebörden av “Kristus korsfästelse” vid den tidpunkten för 2000 år sedan gav tonvikt åt. Men offret har missförståtts enormt. Det handlar egentligen inte om att “offra” sig som en martyr, utan att lämna det äldre för det nya, det lägre för det högre och större, att ingå i en mer omfattande verklighet, som inbegriper och samtidigt transformerar den lägre naturen.

Egentligen är detta inte alls en ”kristen symbolik”, något som uppstått till stor del som ett kollektivt missförstånd. Korset och ”offret” som invigningssymbol är mycket äldre än kristendomen. Ett citat från DK säger mycket om detta: ”Människor älskar att bli räddade, för det döljer deras egna omedelbara ansvar. /../ Man måste komma ihåg att det är Kristus undervisning som räddar mänskligheten – inte någon symbolisk död på ett kors. Människorna måste rädda sig själva genom sin reaktion och sitt gensvar på den lära som getts i dess renhet av Kristus”. (The Externalisation of the Hierarchy, AAB; s. 635. Min översättn.) (Även Jesu invigningar, AAB; s. 226-227)

Bakom denna opersonliga influens står “Kristusenergin” eller solsystemets Kärleksenergi som släpptes mer fri på vår planet genom Kristus närvaro under och efter denna tid. Mycket av vår kultur vilar på denna händelse, även om det mesta ännu är oförstått och gradvis nu ska förverkligas.
Även om mycket av de sanna värdena har förvanskats eller aldrig förståtts, finns energiimpulsen där, inplanterad, men också uppväckt och omedvetet assimilerad av delar av mänskligheten (oavsett nationalitet), på olika nivåer.

”Kristusenergin” är alla mästares rätt att använda fritt, eftersom de nått det utvecklingsstadiet att de fullfölja det ansvaret utan missbruk eller missförstånd. För människors del gäller att vi tränar oss i att förstå och successivt kunna använda denna kärleks-visdoms energi, beroende på vår egen utvecklingsnivå.


Idéer från en tidlös andlig sanning
I vår tid har en mängd idéer förmedlats som handlar om det andliga livets utveckling i människan (eller annorlunda uttryckt: Människans behov av att utveckla sin själsliga kontakt så att hon inser och kan använda mer praktiskt det andliga livets innebörder och därmed följa livets lagar).

Detta är inget nytt i sig, för så har alltid skett, men inte i sådan omfattning som idag, och inte med den så omfattande och riktade hjälpen från nästa högre utvecklingsrike (som jag återkommer till framförallt i del 2).
En sådan omfattande och högre livsidé är att Den vita logens inflytande, dess lärare och förmedlare, återinträder i fysisk kontakt med mänskligheten igen. Detta är en process som startade redan under slutet av 1800-talet och sedan påskyndats alltmer.

Det är förstås väldigt olika hur dessa idéer assimileras av olika individer, grupper och inriktningar. Samtidigt finns det många gemensamma uttryck som blivit alltmer vedertagna och accepterade. Därmed inte sagt att de alltid är överensstämmande med den avsikt som de en gång kom ifrån.
Esoteriken fokuserar på ett praktiskt perspektiv, även om mycket kunskap är till att börja med ”abstrakt” för många av oss. Men egentligen fungerar esoteriken i meningen ”abstraherande”, dvs mentalt förtätande, mentalt sammanfogande. Abstraktion är en av grunderna för kausal/”själslig” förståelse. Därav att man i högre undervisning, i enlighet med de högre invigningarna, använder alltmer av symboler, siffror, färg, ljud, enligt esoteriken.

Det är ett känt faktum att alla högre idéer och sanningar förvanskas på sin väg genom det mänskliga kollektiva medvetandet. Det handlar helt enkelt om olika nivåer av vår mänskliga uppfattningsförmåga. Det handlar också om att tolka och applicera dessa idéer för olika syften. Vissa används på ett mer subtilt sätt, och kan därför inte nå så många, medan andra sprids mer omfattande och därför också behöver göras enklare. Några av dessa livsidéer har jag tagit upp tidigare här och några ytterligare beskrivs här nedan. Det finns förstås fler. Dessa är också ofta kopplade till de livslagar som esoteriken beskriver (en bra översikt av vissa livslagar finns förmedlade i Laurencys arbete, Livskunskap Ett)

• Idag blir det alltmer känt att vi påverkar vårt “öde” själva, att vi har eget ansvar för våra handlingar, tankar och känslor. Samtidigt att vi som människor ingår i en stor väldig lag som kallas “orsak och verkan”, eller med den österländska termen “karma” (”handling”).

• Många inom nyandlighet, men överlag inom alla religioner och allmänmänskliga uttryck av alla slag inser att kärleken är en god kraft som ligger till grund för meningen med livet. Många tror sig bli “sårade av kärleken” (som många sånger och konstnärliga uttryck uppehåller sig vid en personlig förlust/smärta) och ser inte att kärleken är en energi, ett tillstånd av enhet, snarare än en personlig kraft.

• Vi utvecklas tillsammans. Människan ingår i en lag av utveckling, som vi kan sträva emot, samarbeta med. Ju mer vi samarbetar, desto lättare har vi att få förstå och använda de goda frukterna av all utveckling. Vi utvecklas fortast genom att ge till andra, genom att inte skada något liv (utan att gå till överdrift).

• Allt fler människor upptäcker att de kan utvecklas, att de kan lära sig förändra sig till det bättre. Under de senaste 30 åren har många former av terapier och behandlingsmetoder formligen exploderat i antal och variation, vilket är både ett uttryck och ett konkret medel för denna lag. Vi kan förstå våra personliga hinder och göra något åt saken (ofta emotionella nivåer). Vi kan aktivera vår egen kraft, medvetenhet och vilja.

• Många upptäcker också fler steg inom denna personliga process. Att vi inte bara utvecklas genom vår person, genom känslor och tankar. Vi lär inte bara genom akademiska studier eller av mänskliga kända erfarenheter. Vi kan framförallt lära oss mer om och uppleva ett större liv genom en högre inkoppling av vårt högre medvetande.


Den “Tidlösa Visdomen” ger oss stöd
Den direkta träning som alltfler människor genomgår i sin konkreta kontakt med själen och högre världar, är något minst sagt omvälvande, och många genomgår olika steg av detta uppvaknande idag på olika sätt.
Där kan den esoteriska kunskapen ge oss stöd och förståelse. Det finns en speciell ton här (eller kalla det “energi”) som är så omtänksam, förstående, ändå utan några som helst personliga bindningar eller krav.

Samtidigt är denna kunskap så osentimental, så knivskarp och starkt belysande, att många stöts bort av dess till synes krävande form. Dels att undervisningen i sitt mentala uttryck är ganska abstrakt och så omfattande, både innehålls-mässigt och tankemässigt. Dels att begreppsvärlden kräver att man själv har någon egen intuitiv förståelse eller erfarenhet av det som tas upp, annars kan det bli svårt att ”känna igen sig” (medvetet eller instinktivt) och applicera i sitt eget liv.
Detta handlar inte om någon “tro”, utan snarare om en förståelse som aktiveras alltmer, som växer fram på en rad olika sätt under årens lopp.

Att läsa dessa böcker (framförallt DKs undervisning, men även andra grenar) är snarast som ett utbyte med högre nivåer inom oss själva och med högre kollektiva livsnivåer än att förstå på ett intellektuellt plan.
Det handlar förstås inte om att ryckas med som t ex av en berättelse eller ett personligt öde. Ändå kan denna kunskap vara nog så “spännande”, men på ett mer själsligt sätt.
Här handlar det om, att vi genom dessa perspektiv kan lära oss mycket om sambandet mellan vår egen person och vår högre natur, själslivet, och därefter flera högre steg. Detta i ett sammanhang av ständig fokusering på den praktiska nytta för vår omgivning som dessa kunskaper kan bidra till.

Eftersom denna kunskap täcker ett så enormt omfattande material, men också bär fram dessa energikopplingar så starkt och tydliggörande, så blir denna undervisning också väldigt mångfacetterad. Det blir då också alltmer tydligt att denna visdom inte kan ha skapats av “en person” (av den som förmedlar). Att den förmedlande personligheten “färgar av sig” på texten emellanåt, är en annan sak.


Undervisning om den esoteriska kunskapen – förmedlade böcker
Sammanfattningar, nedtransformationer och praktiska led behövs i större utsträckning för att tillgodogöra (oss, världen) denna väldiga undervisning.
Detta har också gjorts på olika sätt, men är nog bara i början av många tillämpningsområden. Mycket händer internationellt, kanske även i Sverige, men mer tyst och försiktigt här verkar det som.

Som jag nämnt tidigare så finns dessa högre kunskapsidéer spridda bland många nyandligt orienterade författare och lärare, inom många olika områden. Samtidigt finns de mer mentala (“själsligt sakliga”) sammanställningarna och arbetena som utgår mer medvetet och i vissa fall direkt från denna undervisning. Jag ger här några exempel på olika uttryck. Vissa av dem utgår också från andra Mästare, och är därför inte försök till sammanställningar, utan mer direkta uttryck för specifika energier.

• Vissa av Alice A. Baileys böcker (mästaren DKs undervisning) fungerar enklare som introduktioner, även om ingen av dessa är uttalat skriven för detta ändamål i sig. Överlag är denna framställning som här presenteras inte gjord för att ”locka” människor till esoteriken, inte för att så enkelt som möjligt ”informera”. Här handlar det om en mycket omfattande undervisning, men med en pedagogisk riktning som gör den esoteriska kunskapen av idag till ett mycket värdefullt och praktiskt redskap. Framförallt är det viktigaste att undersöka själv, uppfatta vilka böcker man dras till.

Titlarna En avhandling om Vit Magi (med sin mycket praktiska inriktning/sjunde stråle aspekt), Undervisning i Nya Tidsåldern, Glamour - ett världsproblem och Invigning, kan fungera lättare som introduktioner. Titeln Ockult meditation kan också fungera introducerande för de som börjar använda själen och högre kontakt i sin meditation.
Esoterisk läkekonst bör intressera alla som studerar och praktiserar healing, liksom Esoterisk Astrologi borde intressera många astrologer med den nya tidens själsinriktade astrologi. Titeln Kristus Återkomst (tillsammans med AABs egen titel Jesu Invigningar) kan eventuellt också fungera mer lättillgängligt för en öppensinnad kristen publik.

Bland de övriga titlarna kan nämnas Discipleship 1 och 2, som beskriver på ett unikt sätt samarbetet mellan lärjunge och mästare genom direkta brev till olika gruppmedlemmar som försöker integreras och gå vägen medvetet tillsammans. Även Esoterisk Psykologi 1 och 2 är mycket inspirerande för alla som försöker gå vägen, inte minst för psykologer, behandlare, terapeuter etc. som är öppna för ett större utvecklingsperspektiv.

Det finns fler titlar av AAB, varav speciellt två omfångesrika verk också bör nämnas, The Rays and the Initiations (på svenska Strålarna och invigningarna) och En avhandling om kosmisk eld, som intar en särställning med sina djuplodande perspektiv. Den senare har uppgetts vara fortsättningen och ”förklaringen” till Blavatskys stora klassiska verk, Den hemliga läran.

AABs självbiografi bör också nämnas som ett rikt, intressant komplement hur en medveten lärjunge till Hierarkin får arbeta på många praktiska sätt och samtidigt kämpa på med sitt eget privatliv, helt på egen hand. AABs torra, engelska humor och hennes öppenhet med egna brister och erfarenheter gör boken mycket tänkvärd för många olika slags sökare.

AAB skrev också flera egna esoteriska titlar, bl a den om Herkules tolv storverk (på eng. The labours of Hercules) som handlar om själens utveckling genom de tolv tecknen, men också de tolv själskvaliteternas utveckling. Denna bok kan passa många symboliskt och mytologiskt intresserade också. Hennes titel Från intellekt till intuition kan intressera många öppensinnliga sökare och överlag lite mer självständigt tänkande människor. (Alla titlar: www.tibetanensbokfond.se)

• Ett omfattande arbete utgör H. T. Laurencys verk, som enligt författaren bygger på DKs material i nedtransformerad form, men innehåller också en hel del “eget” (bland annat en klargörande uppställning av “Livslagarna”). Detta verk utgår från och återintroducerar det så kallade “hylozoiska” systemet, som Pythagoras skapade. (www.laurency.com).

• I en fristående översikt av Hylozoiken (Laurencys material) har Förklaringen av Lars Adelskogh getts ut där en ytterligare nivå av sammanfattning och nedtransformation görs på ett utmärkt belysande sätt. Av samme författare har också gjorts en mycket bred och praktisk sammanställning över det viktiga ämnet ´etern´ med titeln Eterhöljet (Foinix förlag/ www.laurency.com).

• Cyril Scott, känd författare och kompositör skrev under pseudonym på 1920-talet sin mycket inspirerande och energirika serie böcker om Den invigde, en Mästare från Den vita logen under fingerat namn som verkar och undervisar i den fysiska världen. (BimBok förlag, Sthlm).

• Att hoppa över Blavatskys stora verk Den hemliga läran är inte möjligt i dessa sammanhang, även om detta är svårtillgängligt för många och inte ska ses som en passande modern undervisning. Kan man ge sig tid att fördjupa sig i denna djupt insiktsfulla och ofta underhållande, bitvis humoristiskt formulerade gigant får man väldigt mycket tillbaks, inte minst i energin. (Om teosofi bl a på www.teosofiskasamfundet.a.se och/eller www.blavatsky.net)

• En enkel och mjuk undervisning gavs genom Crace Cook, som förmedlar White Eagles undervisning. En fin titel är ”De invigda” (www.white-eagle.org.se)

• Genom Mable Collins som skrev bl a boken Osignerade Brev, förmedlades Mästaren Hs raka och starka undervisning. (Regnbågsförlaget)

• Norman Stevens bok Regnbågskrigaren (sammanställd av flera tidigare titlar) är en god sammanfattning med en praktisk inriktning och en del personliga erfarenheter. (www.regnbagsforlaget.com)

• Viola Petit Neal, doktor i religionshistoria, och Shafica Karagulla, psykiatriker och biträdande professor i psykiatri, formade tillsammans boken Nattlektioner. Genom medveten kontakt på högre mentala nivåer fick Neal delta i undervisning på natten, som hon förmedlade till Karagulla, som skrev ner och ”ankrade” dessa intressanta kunskaper “bakom slöjan”. (Foinix förlag)

• A. E. Powell gjorde många bra sammanställningar av den äldre teosofiska litteraturen och de esoteriska grundområdena (främst förmedlade genom de tre kausaljagen som under 1800-talets slut fick sprida den esoteriska kunskapen igen till mänskligheten efter “den långa tystnaden”; framförallt Blavatsky, men också Leadbeter och Besant). (www.teosofiskasamfundet.a.se och/eller www.blavatsky.net)

• Det finns många andra, t ex Torkom Saryadarian med sin mjuka ton, den mer historiskt faktainriktade författaren Andrew Tomas, Vera Stanley Alder som skrev underbara berättelser med esoteriskt innehåll, och Geoffrey Hodson, som återgav mycket information om änglar och naturväsen i sina fina böcker.

• Många nutida lärare använder det själsliga begreppet och termer från den esoteriska visdomen på sitt eget nedtransformerade sätt, oavsett om de är medvetna om det eller inte. Många bygger sin undervisning främst på egna subjektiva kontakter, flera av dem med ett flerdimensionellt perspektiv, t ex Marina Munk.
• Finns flera andra danska förmedlare, bl a genom Seven Rays Inst, som startades av Michael Robbins, lärare inom esoterisk astrologi m fl.
• Bröllopet mellan polerna är en enkel, introducerande översikt av vissa av den esoteriska kunskapens områden, tillsammans med flera andra tankebanor från en expanderad livssyn (Herkules förlag, slutsåld).


Omsätta visdomen i praktiken - tjänandet
Hur värdefull denna kunskap än är i sin läsbara (tänkbara) form, är det grundläggande att försöka omsätta den i praktiken.
Detta är en tidlös esoterisk devis, som betonas om och om igen i denna undervisning. Alla esoteriska studier och resonemang är meningslösa och nära nog bortkastade, om vi inte kan leva dessa kunskaper själva. Vi försöker så gott vi kan, vi realiserar dem gradvis i våra egna höljen, vi ger vidare till andra i vårt arbete.
Detta är grunden och den kan inte reduceras. Kunskapens ledstjärna är därför “tjänandet”.
Tjänande är ett mycket missförstått begrepp i västerlandet i vår tid, men betyder väldigt enkelt att vi ger det vi kan för andra, i vilken form vi nu än väljer att ge genom.

Tjänande är vår medvetna strävan efter enhet (Laurency). Alla mänskliga uttrycksområden kan användas för tjänande i vår “dagliga gärning”. Genom vår inställning och vårt alltmer uppvaknande medvetande kan vi tjäna egentligen hela tiden.
Vi tjänar i vår tanke och våra känslor, det vi sänder ut. Vi tjänar genom att stötta andra, genom att tänka gott om alla, genom att undvika och eliminera negativa tankar, genom att inte sprida skvaller. Vi tjänar genom att uppmuntra det goda hos andra, genom att se det bästa, det vackra, det sköna, det positiva, det roliga och glädjande i livet och i omgivningen.

Vi tjänar genom våra handlingar, genom att utveckla oss själva, utveckla vår högre kontakt, genom att sprida denna kontakt genom kärlek, vilja, ljus.
Vi tjänar genom vårt arbete oavsett vilket yrke eller område vi valt, oavsett vår sociala “status”, vår fysiska lön, genom våra livsuppgifter, genom våra relationer, familjer.

Vi tjänar genom vår grupp, oavsett om det är en fysisk grupp eller en “subjektiv” (omedveten, eller medveten på “de inre planen”/telepatisk kontakt).
Kunskapen om tjänande är en ”vetenskap”, kallar DK det. Det är också en ”lag” visar han på.
Detta uttalande kan studeras på många håll i esoteriken, men det finns flera mer omfattande passager där DK utvecklar detta och där det blir tydligt hur omfattande ämnet är. (T ex i boken Esoterisk psykologi 2, AAB; s. 98-120)

För många av oss gäller säkert tanken, att vi ”gör så gott vi kan”. Och det är bra. Men vi kan lära oss mycket mer om innebörderna av detta, de olika inställ-ningarna till och nivåerna av tjänande.
Tjänande är inte främst emotionellt så som det har uppfattats av många i väst (genom österländska filosofier bl a). Att ”kronan av tjänande” innebär ideal som Gandhi eller Moder Theresa blir lätt felriktat. Vi behöver se tjänande praktiskt, kulturellt- och tidsmässigt anpassat. Hängivenhet som kvalitet behövs också, men inte som den bakomliggande drivkraften.

Vi behöver också ge akt på hur vårt tjänande verkar i överensstämmelse med våra egna utvecklingsfaser. Många andliga sökare kan uppleva ”krav” på sig att ”prestera tjänande”. Det kan gälla t ex att delta i ideella organisationer, strida mot orättvisor, samla in pengar till fattiga och utsatta osv. Allt detta är hedervärt och riktigt för de som vill och ska göra detta, men tjänandet inbegriper så många fler slags uttryck.

DK uttrycker detta sammanhang på ett sammanfattande och kärnfullt sätt: Först så tjänar ni, sedan uppenbaras olika förmågor och resurser som ni kan använda i tjänandet, inte tvärtom att ni ska ha allt detta först för att kunna tjäna. (mina ord).


Andlig glamour – ett hinder för självkännedom, inre kontakt och tjänande
Olika känslor kan också uppstå under vissa av dessa faser: ”Men jag vet inte hur jag ska tjäna, jag har inte så mycket att ge”. Detta speglar tvivel på den egna förmågan. Det är mänskligt och förståeligt på sitt sätt. Det är många olika tankeformer av rädslor som vi alla måste möta och gå igenom. Men samtidigt är det uttryck för vårt lägre jag, för mönster som hindrar oss att se och handla så som vi egentligen vill och kan, genom vår inre genuina kontakt.

Det finns också motsatta inslag ibland hos människor, kanske speciellt på tidigare stadier av ”andligt praktiserande” (t ex inom kristendomen), när man överbetonar sin egen insats. Salvelsefullt eller subtilt självcentrerat kan människor visa på hur ”duktiga” de är på att tjäna, hur mycket de hjälpt till på olika sätt. Eller hur mycket de kan, de glänser med sin kunskap, som trots att det är för goda syften, ändå smickrar dem själva. Detta är också en av den andliga glamourens falluckor.

Därför det finns många nya perspektiv som vi behöver lära oss, inte minst rent praktiskt. Nu tänker jag framförallt på hur vi genom vår ökade själskontakt kan se igenom och även omvandla våra lägre sidors uttryck. Detta sker till att börja med genom vår ökade förståelse, sedan genom vår ökade intuition och visdom.
En del andliga upplever att de är ”färdiga” med sin personlighet, att de är klara med sina lägre uttryck, sin barmdom, sin negativa påverkan. Detta är mycket positivt om det är genuint och sant. Ofta kan det dock vara en maskering hos personligheten, en del av ett slags spel. Detta uttrycker också en av de många olika uttrycken för den mänskliga glamouren.

”Glamour är ett världsproblem”, säger DK (och det är också titeln på en av AABs titlar med undervisning från DK). Detta ämne kan tyckas onödigt eller ointressant för många sökare, men är högst aktuellt i vår tid, och essentiellt för all djupare själslig utveckling.
Med ”glamour” menas här inte framförallt de ytliga formerna av denna problematik i vår värld, t ex ”modets” glamour, glamouren att vara ”känd”, berömd eller rik osv. Detta ingår här, men grunden är de emotionella bindningar och uttryck som alla människor bär på. Detta fortgår till man nått högre utvecklingssteg, egentligen ända fram till tredje invigningen.

För de på högre stadier är detta ett problem både för dem själva men också i mötet med andra som inte ser detta. Här behövs mycket kärlek, tålamod och förståelse för allas situation. Samtidigt att kunna se hur varje individ kan stöttas i sin process att påbörja eller nå ökad kontakt med sin egen högre medvetenhet, hur den nu än tar sig uttryck.

En del andliga går vilse i äldre traditioners uttryck. Detta kan göra sig speciellt gällande mellan första och andra invigningen (eller innan första invigningen, på ”prövostigen”) där äldre metoder och insikter för att ”kämpa emot” glamouren används. Man lockas också gärna av den position man kanske hade förr.
Hit hör t ex olika former av fanatism och hängivenhet som uppförstoras. Detta kan vara mycket svårupptäckt för den egna personligheten som överlag lätt blir ”isolerad” i sin tankeform.
Många nyandliga kan tro sig vara speciellt ”utvalda”; av ”gud” eller av någon mästare eller av sin personlige lärare osv. De tror allt hänger på dem. Eller att de är så ”viktiga”. Detta är en mycket knepig glamour, för mycket tyder på i dessa fall, att människan lurar sig själv på olika sätt.

Detta kan också bero på en inre kris, kanske även ett större utvecklingssteg som tar plats, ofta omedvetet (t ex vid första invigningen uppstår många problem som omgivningen missförstår och misstolkar).
Men det kan också vara villfarelse som främst har sin förklaring i personens eget ”ego”. Detta ego är också en produkt av människans tankesätt, hennes val, hennes förflutna och ”intrasslingar” i olika sammanhang, inte minst i sin egen familj eller i det kollektiva massmedvetandet, men på omedvetna nivåer.



Alla behöver ”arbeta med sig själva” – personlighetens omvandling och integrering genom själskontakt, energiarbete och själslig terapi

Detta kan gälla även de som studerat mycket olika andliga teorier, skolor, esoterik (som inte alltid är esoterik, utan ett personligt uttryck) osv. Även de som säger sig vara ”så fria” och utan band, som jobbat så mycket med sig själva. Även inom terapiskolor och psykologiformer.
Hela denna fråga har sin grund i förståelsen för hur människans personlighet är uppbyggd och fungerar. Både i förhållande till människans tid, dvs samhälle, historia, bakgrund, familj osv (den horisontella formen). Men också var hon är i sin utveckling, hur hon är inkopplad, hennes strålar, hennes själsliga uttryck och nivåer (den vertikala rörelsen).

Därav följer den mycket grundläggande och viktiga insikten, att alla människor, inte minst de ”andliga” (oavsett inriktning), behöver också genomkorsa fler faser av självkännedom och rening.
Personlighetens masker och spel blir belysta, dess mönster gör uppror, och successivt omvandlas dessa uttryck i personen. I vissa faser tycks hela personligheten omvandlas, vilket faktiskt kan ske. Det sker dock gradvis, men innefattar alla människans höljen samtidigt.
Detta är ofta en del av större steg ”själsprocessen”, som tar form i flera olika stadier. Personligheten blir stegvis allt mer integrerad med sin högre källa, med sitt ursprung, med själen (det högre medvetandet).

Själskontakten leder förr eller senare till det vi kallar för ”energikontakt”, som är en aspekt av själen och högre livsnivåer. Där framträder viljeaspekten successivt allt starkare i omvandlingsfaserna, som ett direkt instrument i själens förnyande arbete. Detta tillsammans med kärleks-visdoms aspekterna och det skapande arbete med den mentala intelligens aspekten.

Människan lär genom dessa högre livsaspekter och själens lagar, och blir ”undervisad”. Men det sker inte på ett teoretiskt sätt, utan genom livet där hon själv befinner sig. Dvs hon når egen insikt, direkt inkoppling, men genomgår också konkret transformation. Hon verkar samtidigt med dessa energier och insikter (kunskaper) i världen och ger alltså vidare av det hon själv innefattar.

Det är en perfekt cirkel. Många fler är också innefattade i denna ”cirkel av kontakt” och uttrycker den spontant i sina liv än vad de själva inser.
Detta överskrider samtidigt den personliga världen. Men många tror att deras utgångspunkt ska/måste vara där. T ex att det ”andliga” är att ha kontakter i emotional-/astralvärlden. Denna tid är nu förbi och vi ska knyta an till det högre mentala (som är en direkt del av själen) och kopplingen till kärlek-visdom-vilja på högre nivåer.

Energierna omvandlar direkt, inte genom ord, inte genom symboler, inte genom tanke eller känsla. Detta är direkt inkoppling, som sker via själen (själsträningen), som sedan blir alltmer permanent och uppgraderas steg för steg. Bakom står högre kontakter, även om dessa inte är förstådda eller erkända.


Att bruka kunskapen rätt – misstag och lärdomar
Den esoteriska kunskapen aktiverar högre medvetandeslag i våra höljen. Genom att “tänka rätt”, dvs att förstå steg för steg av en alltmer omfattande och inbegripande “sanning”, stimuleras och aktiveras högre nivåer av “ljus”, dvs högre medvetande inom oss.
Detta kan också vara ett uttryck för att vi tjänar. Genom att tänka i ”högre banor”, tänka i överensstämmelse med högre lagar, livsprinciper och själsmedvetande, bidrar vi till att stötta allas utveckling. Våra tankar utsänder alltid den aktuella medvetenhetsnivån (dess vibrationer som samspelar med fysiska, eterisk, emotionell och mental materia), som i någon grad påverkar vår omgivning, förr eller senare.

Framförallt stimuleras mentalhöljets högre aspekter genom att vi studerar och undersöker dessa innehåll. Detta är en del (men absolut inte hela i sig!) i byggandet av “själsbron”, passagen till högre medvetandenivåer. Byggandet av denna bro sker i högre former av materia, sker genom olika nivåer av ljus (medvetenhet) och energi. Den byggs i tre stadier.
Vi behöver se upp med att inte överbelasta vårt mentala sinne eller vår fysiska kropp (hjärnan, även energinivån i den fysiska kroppen) med för mycket hög information (som också frigör energier!), eftersom vi då belastas snarare än tillgodogör oss frukterna.

En annan aspekt är att det vi vet får vi ta ansvar för själva. Vissa inom new-age etc, säger att ansvaret alltid faller på individen själv, något som är en sanning med modifikation. Samtidigt som det är sant, ligger ansvaret mycket hos den som lär ut, ger vidare, ger behandlingar etc. Det vi ger ut får vi själva stå för, oavsett om vi refererar till andlighet, esoterik, olika lärare, religion, vad det nu är.

Kraften i våra tankar, i tankeformernas byggnad, är något som är okänt för de flesta av oss, även om vi är relativt sett erfarna inom det andliga sökandet och praktiserandet. Nu tänker jag inte på de grundläggande insikterna om hur vi kan ”tänka positivt”, vilket är i sig ofta en bra start. Jag tänker på hur tankeformsbyggandet fungerar och hur våra personligheter, genom dess ofullständiga tänkande (och ofullständiga förståelse i förhållande till högre nivåer), kan binda upp oss själva, vårt arbete, våra liv på olika hämmande, destruktiva sätt. (Mycket kunskap om detta kan hämtas från DKs undervisning överlag, speciellt i Vit magi, AAB).

För att motverka att vi ”lagrar” tankeformer (som belastar auran) och därmed stänger inne vår sanna energi (och stänger ute högre kontakter), är att ständigt öva vår kontakt med högre medvetenhetsnivåer. Det gör vi dels genom meditation, dels genom tjänande och grupptänkande (tänka ”vi”, tänka ”enhet”, också avsiktligt ”uppleva enhet”), dels genom förståelse för och expansion av vår själskontakt.

En god, grundläggande övning är att ständigt iaktta våra höljen, innehållet i våra tankar och känslor. En annan givande övning är att stanna upp i en känslomässig reaktion (eller intellektuell, t ex av ”fördömande” vilket är ett lägre mentalt uttryck). Vi stannar upp och vi ”tonar in” till vad vi ska säga. Ibland kan vi märka att ”energin ökar” av att inte reagera, inte spä på, inte anklaga, ibland inte säga något alls (använda tystnaden). Och ibland kan vi tvärtom märka att energin ökar av att vi ”ska” säga ifrån, sätta en gräns, vara tydliga, stå upp för en sanning osv.

Det är motivet och medvetenheten som avgör effekten, vad som skapar mest utveckling för alla parter. Den mer långtgående effekten är inte alltid utläsbar i situationen, heller inte i den emotionella reaktionen hos sig själv eller den andre.
Att kunna ”läsa” energin hjälper oss dock att se lite längre, att förstå utan att vi personligen alltid förstår. Att kunna lyssna och följa detta, är en ytterligare träning.


(Fortsättning i Del 2)




© CMM, Herkules Utb.
Januari 2006 (urspr. publ Herkules Nyhetsbrev). Uppdat sept 2008, april 2009.
www.herkules.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Exempel på en rad omfattande positiva framsteg på vår planet

Ljusets utveckling på planeten en tydlig framgång (Detta material är så positivt i sig och kan förhoppningsvis tjäna som förstärkning för må...