tisdag 5 maj 2009

Introduktion till esoteriken - del 1A

Introduktioner till esoteriken - DEL 1


Hur nästa högre utvecklingsrike verkar 

och kommunicerar i vår värld genom själskontakt


Visdomens, Kärlekens och Viljans Väg.  



(Publicerad första gången genom Herkules Nyhetsbrev januari 2006, 

uppdaterad 2020)




Innehåll del 1:

 

• Introduktion

• Högre livsidéer, kopplingen till livets lagar

• Den tidlösa visdomen

• Vad är den “esoteriska kunskapen”?

• Vägen - själskontakt genom det kausala och de planetära invigningarna

• Solängeln – vårt eget själsliga ursprung

• Esoteriken är en gåva till mänskligheten      

• Idéer från en tidlös andlig sanning

• Några perspektiv på vår större bakgrund

• Kristusimpulsen

• Den “Tidlösa Visdomen” ger oss stöd 

• Undervisning av den esoteriska kunskapen – förmedlade böcker

• Omsätta visdomen i praktiken - tjänandet

• Att bruka kunskapen rätt – misstag och lärdomar

• Att ta ansvar för det vi vet, och det vi inte vet





Introduktion

Det här är en sammanställning över vissa introducerande “själsområden” i flera delar. Denna översikt fungerar också som en förenklad presentation av vissa delar av den så kallade “tidlösa visdomen”. 


Jag vill här försöka belysa faktumet att den esoteriska kunskapen förmedlats från en högre livsnivå, och hur dess egentliga innebörder kommer till uttryck i vår mänskliga värld genom själskontakt. Genom att söka skapa och förverkliga själskontakt, börjar vi också praktisera esoterikens innebörder.


Min tanke är också att inspirera till ett större gemensamt synfält, där vi kan uppfatta hur många (“alla”) olika delar och uttryck av mänskliga försök, inriktningar av både andligt slag, men överlag i samhället och världen, egentligen ingår i en större helhet.  


Urvalet av esoteriska perspektiv som jag förmedlar här är rent spontant, det finns förstås många fler. I några av dessa avsnitt fokuserar jag på den mer teoretiska bakgrunden, som här sammanfattas så kortfattat och enkelt som möjligt. Det betyder dock inte att de är ”färdigförklarade” på något sätt. Snarare är dessa ”tankefrön” en stimulering för att själv undersöka mer vad dessa olika innehåll rymmer.  


Jag tänker framförallt på hur högre världar anknyter och arbetar mot ökad kontakt med mänskligheten i denna tid, även om det inte sker genom personligheten (!). Och hur mänskligheten kan svara an, och också gör det i allt större utsträckning, även om det ofta sker på omedvetna sätt. 

Grunden för detta sker genom själskontaktens utveckling hos människan som individ och hos mänskligheten som kollektiv. Det handlar inte om en personlig kontakt i första hand, inte om mediumism och äldre varianter av hur andlig utveckling tog form då (Atlantis).


Dessa perspektiv är relativt kända för en snabbt växande grupp av andliga sökare på ett allmänt sätt. Frågan är hur vi själva kan bli mer delaktiga i denna process och vad vi kan göra för att bidra till dess ökade förståelse?

Här ges inga färdiga svar, utan snarare några tankemässiga redskap och ramverk. En viktig aspekt av detta är att genom vår tankeverksamhet påverkar vi. På så sätt är vi medskapare genom vår utveckling. Det innebär alltså, att genom att tänka i ”högre banor”, tänka i överensstämmelse med högre lagar, livsprinciper och själsmedvetande, bidrar vi till att stötta allas utveckling.


Det här är mina egna formuleringar, varför du som läsare behöver tänka på minst två saker. Dels att var och en ska inte “tro” på något bara för att det skrivs här. Dels att det kan finnas misstag i denna text. Därför bör var och en studera kunskapen själv och framförallt undersöka dessa sanningar rent praktiskt i sitt eget utövande.

 


Högre livsidéer, kopplingen till livets lagar

Denna text (tillsammans med övriga delar) är tänkt att fungera som en allmän introduktion till den visdomstradition som ofta kallas för ”esoterisk kunskap”, en filosofi baserad på ”tidlös visdom”. 

Också hur denna kunskap är en viktig grund i det som allmänt kallas för ”högre kontakt” och ”andlig utveckling” på ett djupare plan i allmänhet. 

Här menar jag dels att esoteriken är ett led i den kommunikation som existerar mellan högre livsnivåer, nästa högre utvecklingsrike, och mänsklighetens utvecklingsrike. Detta utbyte är speciellt aktivt just i vår tid på grund av det stora medvetandeskifte som nu pågår.


Denna kommunikation är så omfattande och enorm i sin innebörd, att den låter sig inte begränsas till ord. Det handlar inte om mediumism, om kanalisering på de sätt vi är mer vana vid idag inom t ex spiritism, new-age eller olika nyandliga former. 

Denna kommunikation uttrycks framförallt genom ”intryck” som ges från olika högre nivåer och genom olika led av mottagande. Dessa intryck av högre medvetenhet är byggda av och inbegriper också energier. Hela detta utbyte sker på en opersonlig nivå, genom vårt eget och det kollektiva själsliga medvetandet. 


Esoteriken, med dess många olika kunskapsområden och tillämpnings-former, kan därför ses som ett gemensamt och samlat uttryck, men också som ett redskap, för förmedlandet av detta högre medvetande.  

Sedan hur vi kan förstå detta är en helt annan sak. Vi har därför eget ansvar hur vi kan motta, förvalta, förstå och använda detta innehåll.


Idag har begreppet ”esoterik” blivit sådant allmängods, att betydelsen missförståtts och missbrukats i hög grad. Slår du upp ordet i en vanlig ordbok anges den traditionella betydelsen vara ”endast för invigda”, vilket kommit att brukas som ett uttryck i olika sammanhang då man vill peka på något ”exklusivt, oförståeligt, hemligt”.

Men esoteriken så som den åter släppts fri till mänskligheten sedan slutet på 1800-talet, främst genom Blavatskys stora arbete vid den tiden, är inte oförståelig, inte exklusiv och inte hemlig. I alla fall inte vad gäller dessa grundläggande delar som nått allmänheten igen. Detta efter att ha varit dold under 12 000 år tillbaks i tiden. Detta på grund av mänsklighetens missbruk under Atlantis som omöjliggjorde fortsatt kontakt med högre världar på det sättet som hade varit. Dold, men egentligen inte hemlighållen. De som haft rätten och möjligheten har kunnat få del av kunskapen.


På ett sätt är det samtidigt sant att esoteriken endast kan förstås av den som själv har egna erfarenheter av en större verklighet, inte enbart den fysiska eller emotionella. Men alla människor har möjlighet att sätta sig in i grunderna i detta utvecklingssystem sett från ett praktiskt perspektiv.

Vill man kalla detta för en genomgripande livsfilosofi, en själslig väg att skapa utveckling med, en helhetsmodell för allt liv, så varför inte. 

Vad esoteriken bygger på i sin essens är egentligen undervisningen från högre livsriken. Den är en gåva till mänskligheten. Den visar på människans och alla livsformers plats i en ständigt pågående plan som uttrycker och förklarar de övergripande syftena med livet, olika nivåers mål, den gemensamma vägen. 


Esoterikens tankar och insikter har anammats på en rad olika allmänna sätt av vår tids andlighet/mänskliga utveckling (new age, behandlingsformer, terapi, psykologi, hälsa, ledarskap/grupputveckling, pedagogik, olika områden inom naturvetenskaperna osv.). Detta ofta utan att man känner till varifrån denna kunskap egentligen kommer. Hur helheten hänger samman och att den visdom och kärlek som står bakom esoteriken egentligen genomsyrar och varit inspiration för alla mänskliga framsteg.


Tanken om (lagen om) “reinkarnation” (återfödelse) är ett sådant exempel på en högre verklighetsidé som återkommer med stor kraft i vår tid. 

Att vi har ansvar för våra liv, att vi också får ta ansvar för våra tankar och känslor, att allt som vi skapar också återreflekteras tillbaks till oss, förr eller senare, bygger också på en evig lag, som ofta kallas för ”sådd och skörd” (”karma”)

En annan grundläggande högre, allmängiltig sanning är att “kärleken helar och enar”, att “kärleken är meningen med livet”, att “kärleken bor inom oss” (enhetstanken, lagen om enhet, den själsliga existensens allnärvaro). 

En tredje är att allt fler inser att allt liv utvecklas, men också att vi måste ta eget ansvar för vår utveckling (“utvecklingslagen” och “självaktiveringslagen”/ Laurencys termer). Osv.

Ofta har människor anammat dessa idéer (och lagar) på ett grundläggande, omedvetet sätt, utan att reflektera djupare över eller alls känna till deras större bakomliggande sammanhang. 


Dessa idéer från en högre verklighet har ofta populariserats och urvattnats och deras sanna bakgrund har glömts bort eller medvetet undanträngts. Det goda i detta är att högre kunskap når allt fler, men samtidigt uppstår många misstolkningar på vägen. Effekten riskerar därmed att späs ut så mycket att den sanna, bakomliggande förståelsen och dess verkan missas av flertalet. 


Detta är förstås också en utvecklingsfråga. Vi kan inte förstå något som inte redan finns förberett i vår egen medvetenhet, som vi tidigare har upplevt eller förstått i en eller annan form. Vi kan ha varit medvetna om det tidigare, och därför aktiveras ”gammal kunskap”. Eller vi kan lära oss förstå det som något helt nytt, men endast genom egna erfarenheter.    


Den tidlösa visdomen

“Den tidlösa visdomen”, även kallad “den esoteriska visdomen”, eller helt kort och gott “esoterik” med flera andra benämningar, finns representerad i modern tid genom olika företrädare och förmedlare sedan 1875, då esoteriken kunde göras allmänt känd igen, framförallt genom Helena Petrovna Blavatsky, efter att ha varit dold under tusentals år för mänskligheten på ett allmänt plan. 

I vår tid har mästaren DK (även kallad “Tibetanen”) gett ut en stor mängd undervisning genom 18 böcker som förmedlades via Alice A. Bailey (förkortning:  AAB, används i fortsättningen här) under 30 år från 1919 till 1949. AAB var inget medium, utan alltid helt fysiskt och psykiskt närvarande och tog emot dessa överföringar via sitt tränade mentala sinne. 

Mästaren DK kallas ibland för det “officiella sändebudet” från vår “Planethierarki” eller “Den vita logen” etc. Han stod också bakom Blavatskys arbete till stor del, berättar esoteriken. 


I vår tid har en viss grupp av lärare inom planethierarkin tagit på sig det enorma arbetet med att försöka väcka mänskligheten till liv om de väldiga möjligheter till utveckling som finns i denna tid och i vår nära framtid, bl a genom att åter låta göra esoteriken tillgänglig, i alla fall i dess grundläggande delar. 

Denna grupp av Mästare (vissa av dem som också tagit fler steg i sin utveckling) har gjort ett enormt offer för mänsklighetens skull. De samverkar med sina invigda, lärjungar och aspiranter på lägre nivåer, och tillsammans med alla människor av “god vilja “ över hela planeten går detta väldiga experiment framåt i expresstakt.


Man ska inte misstolka detta som att alla människor ska eller måste känna till den esoteriska kunskapen, inte alls. Men alla som mer genuint och integrerat söker sin högre källa, sitt ursprung i “själens närvaro och ljus”, kommer förr eller senare i kontakt med denna undervisning, i någon form. Hur deras respons blir beror på en rad förhållanden. 


Det handlar inte om att “tro” på denna kunskap, utan inse dess värde i förhållande till hur den kan praktiseras. Att förstå är att kunna praktisera på sätt som leder utvecklingen framåt. 

Esoteriken hjälper oss inse och verka tillsammans med högre utvecklingsnivåer för att utveckla förhållandena på vår planet. Först genom vår egen själsliga medvetenhet och med människor i vår omgivning. På sikt med en ökad förståelse för hur denna inre kontakt kan utvecklas och innefatta fler nivåer av ett högre medvetande.

Tre grundläggande praktiska områden tas återkommande upp som själva basen för denna undervisning: 

• Meditation 

• Tjänande (grupptänkande) 

• Själskontakt (i senare skeden själsintegrering, den ”högre dualiteten”).


Vad är den “esoteriska kunskapen”?

Esoteriken beskriver den livs- och världsåskådning som rent praktiskt utgör människans utvecklingsväg. Den förklarar och sätter in i ett logiskt sammanhang det liv vi lever, men också de nivåer som väntar på oss i högre utvecklingsfaser, dit vi strävar. Hit hör också kunskap om de nivåer och riken som vi passerat i vår större utveckling, genom mineralriket, växtriket, djurriket. 


Esoteriken ger oss redskap att börja förstå det som är mycket svårt för oss att förstå. Den “mentaliserar” det som i mycket är bortanför vår mentala och därmed bortanför vår känslomässiga nivå. Den odlar och stimulerar samtidigt högre nivåer av intuition inom oss, av enhet (kärlek), av vilja, som vi behöver för att mer sanningsenligt och levande förstå vad detta innebär som esoteriken berättar för oss; inblick i och förståelsen för ett större liv. 


Esoteriken förklarar hur allt liv först involverar genom allt grövre former av materia, för att sedan evolvera, i en uppåtstigande spiral av utveckling, genom allt finare slag av materia. Detta sker genom ett planetliv med dess sju större stadier av utveckling (så kallade "glober" eller "klot", som bildar en planetkedja). Hela denna process kan förklaras mycket mer omfattande, detta är bara ett kort perspektiv. 


På denna utvecklingsväg väcks den medvetenhet som på sikt bildar ett eget “jag”, en individuell form i det mänskliga utvecklingsriket (det fjärde). Det är först där som jaget får en egen individuell form genom dess så kallade “kausalhölje”. 

När vi inkarnerar förläggs en del av själens medvetenhet i en lägre form, personligheten med dess tre höljen och funktioner; tanke (mentalhöljet), känsla (emotionalhöljet), fysisk aktivitet (eterhöljet och fasta fysiska höljet). 

Denna form identifierar sig “jaget” med och tror sig enbart vara. Den högre delen, vårt “sanna jag”, “själen”, “kausaljaget” med flera benämningar, är vårt ursprung, vårt “hem”, vårt mål att återfinna och integreras med, i fullt självmedvetande. 

Jaget evolverar genom sina olika medvetenhetsslag och sina respektive höljen. Först som en i första hand fysisk varelse, sedan en i första hand emotionell, sedan i ett tredje steg som en i första hand mental varelse. 

Dessa tre expansionssteg utspelas under vissa parallella förhållanden, olika typer av träning, och pågår under mycket lång tid. 


Vägen - själskontakt genom det kausala och de planetära invigningarna

”Vägen” är innebörden av termen ”själskontakt”. Först i flera begynnande faser (som brukar kallas för ”prövostigen”) då människan allt mer tydligt börjar orientera sig mot sitt sanna jags inflytande. Hon ger upp gamla värden och vanor, renar sitt personliga jag och sina höljen, och strävar alltmer medvetet efter att nå en större utveckling, även om det är på ett relativt sätt ganska omedvetet sätt. 

”Vägen” är symbolen för att människan börjar öka sin kontakt och sitt utbyte med nästa högre utvecklingsrike, ”själsriket”, ”odödlighetens rike”. Detta rike nås genom de högre mentala nivåerna där vårt ”själsjag” existerar, vårt ursprung, vårt ”hem”, det kausala. 


Efter att prövostigen klarats av - vilket hittills i vår mänskliga historia upptar många liv - kommer två medvetandeexpansioner som inleder en serie så kallade ”planetära invigningar”. Dessa ges inte av någon människa, utan sker genom högre representanter för vår högre planetutveckling. Dessa invigningar ska inte på något sätt sammanblandas med olika mänskliga andliga traditioner, t ex guru-traditionen i öst eller i ordnar etc. 

Den officielle representanten för jordens eget närmast högre utvecklingsrike i vår tid utgörs av Kristus eller Maitreya Buddha som dess ledare. Detta är samtidigt en typ av ”titel” eller ett ämbete för olika individer under vår planets olika utvecklingsperioder. 


Dessa invigningar är expansioner av individens medvetande och energi, utbyte av lägre nivåer av materia till högre nivåer. Expansionen sker genom hennes högre fält, det kausala medvetandet (”själen”), men också med successiv inkoppling till högre utvecklingsnivåer, som individen på sikt förverkligar i olika grader. 


Esoteriken beskriver en del av denna process och visar hur individen själv måste skapa och ”leva invigningen” i sitt liv. Dvs man lär sig förstå och använda dess olika högre nivåer, därmed förverkligar man det som invigningen innebär. Det innebär i praktiken att dessa högre medvetandeslag med sina energier och materieslag tar plats i höljena och kan sedan aldrig förloras igen.

Invigning uppstår genom själens inkoppling och förverkligande i det fysiska/personliga livet när människan visat sig kunna handskas med dess energinivåer, dess högre medvetenhet osv. Själva proceduren av invigning är ett slags permanentande av högre kvaliteter i människans höljen. Det är ingen symbolisk ceremoni, utan en högst konkret process. Det esoteriska talesättet ”En gång invigd, alltid invigd” berättar om detta.


Regeln gäller dock att individen måste återaktivera sin egen medvetenhet i varje ny inkarnation, varför också dessa invigningars medvetandenivå, även om de genomgåtts tidigare, måste återaktiveras. 

Sedan 1925 gäller också den nya regeln att aspiranter och prövolärjungar genomgår de första invigningarna i grupp (se vidare The Rays and the Initiations, AAB, s. 17-18, 36, 208-215, 239, 341-346. Denna titel finns också på svenska). 

De två första av dessa invigningar innebär definitivt en mer uttalad själskontakt (även om människor kan beskriva det ganska olika). Dessa är ändå förberedande inför större invigningar och kallas därför ofta för ”tröskelinitieringarna”


Invigningarna markerar i ordning att människan behärskar respektive hölje (medvetande- och materieslag) och till viss del omvandlat den typ av materia som dessa höljen består av. 

Det innebär att ”ljuset ökar” i individen och dennes höljen. Hela denna utveckling baseras på expansion av medvetandet.

Ju högre invigning, desto större procenthalt omvandlad och ”upphöjd” materia (integrerad eller ”utbytt” med högre materieslag) i respektive hölje. Först sker detta i den fysisk-eteriska formen, sedan den emotionala.


Tredje invigningen uttrycker behärskandet av det mentala och den fjärde den totala personligheten. Detta följs av den femte invigningen (som kan följas av fler invigningar inom detta planetsystem, eller på andra håll i detta solsystem eller på andra nivåer på sikt) och markerar då en ”mästare”, en fullt invigd i planethierarkin.


Efter andra invigningen handlar processen inte längre om ”själskontakt” utan om själsintegrering. Personlighet och det högre kausala medvetandet sammansmälter i flera faser. Genom det kausala förankras också högre energi- och medvetandetyper från den högre planen.

Det tredje expansionssteget innebär att bli ett “själsjag” (kausaljag). Detta är människans grundläggande mål. Detta är egentligen innebörden av all mänsklig utveckling. 


Vägen till detta steg leder också genom en ökad och ny kontakt som alltmer inbegriper den så kallade ”Viljans energi”. Denna energi ökar överlag i vår tid, därför vårt högsta planetcentra, Shamballa har nått det stadiet att dess aktivitet tar mer plats, och mänskligheten har också gradvis visat sig redo för detta.

Viljans energi får inte på något sätt uppfattas som den ”personliga viljan”, utan är ett utryck för ett mycket större livssyfte, egentligen hela vårt planets syfte, och hur individen som del av sin själsgrupp och genom enheten kan ta sin plats och uttrycka alltmer sin del av denna väldiga gudomliga plan.


Utvecklingen fortsätter med ständigt nya medvetandeexpansioner och individen (jaget, eller med den hylozoiska termen “uratomen”) når successivt allt mer ökad enhet med respektive högre medvetandenivåer och högre höljen. 

Alla dessa medvetandeexpansioner sker genom människans egna, ofta ytterst påfrestande och svåra utvecklingsarbete. (Jag återkommer till detta område senare)


Solängeln – vårt eget själsliga ursprung

Vid slutet av denna fulländningsprocess har människan helt lämnat den mänskliga utvecklingsfasen och fullt medvetet tagit steget in i nästa utveck-lingsrike. Hon har därmed uppnått den beteckning som brukar kallas ”mästare” (femte invign.) och har därmed inträtt fullständigt i nästa utvecklingsrike, det femte.


Detta rike, ibland kallat ”Själsriket” utgör den existensform där planetens samlade råd (Mästarnas, Planethierarkin) lägst har sin utgångspunkt. Denna nivå kallas också den ”buddhiska världen” (eller det ”essentiala” / hylozoikens term). Denna värld brukar också kallas ”intuitionens värld”. Tillsammans med nästa nivå/värld, bildar de tillsammans ”enhetens värld” eller kärlekens-visdomens sanna uttryck. 

Därefter finns ytterligare två högre världar, som uttrycker den mer renodlade Viljeaspekten. Sammanlagt är det sju världar inom vårt planetsystem. Dessa korresponderar med de sju högre planen (eller världarna) i solsystemet.  

Framförallt den fjärde världen (nedifrån räknat) utgör ”mellanvärlden” för kontakten mellan den mänskliga utvecklingsformen (dess tre världar) och från högre världar. I detta finns också den så kallade ”analogin” (inneboende överensstämmelse) mellan en rad esoteriska fakta.  


Den buddhiska världen, tillsammans med nästa högre utvecklingsnivå, kan ses som den egentliga ”själsvärlden” för vår period. Inte för att denna värld är ”ny” i sig, utan för att mänsklighetens ökade kontakt med högre nivåer framdrivit en högre ”resonansyta”, dvs möjliggjort ett nytt steg av utökad medvetenhet. Denna kontakt är inte alls ”klar” på något sätt, men förankrad på ett nytt sätt i de kollektiva samspelen mellan högre nivåer och mänskligheten.


Här har också människans så kallade ”Solängel” (den grekiska, hylozoiska termen är ” Augoeides”) sitt eget plan. Denna deva (”ängel”) tog plats i jordevolutionen för att tjäna mänsklighetens utveckling vid den stora händelse som kallas ”individualiseringsprocessen” för ca 21 miljoner år sedan (under den lemuriska mittperioden, vår mänsklighets tredje stora utvecklingsperiod). 

Detta enorma kollektiva utvecklingssteg betecknas av esoteriken som en stor ”kris” (som alla större medvetandeexpansioner inom vårt planetschema, individuellt och kollektivt, föregås av en kris, markerar DK tydligt). 


Esoteriken berättar (som en glimt av vårt större ursprung) hur Solänglarna ”offrade” sig i meningen att de ”nedsteg” från sin utvecklingskedja på Venus till en uppgift att ”låna ut” och verka som mänsklighetens ”själshöljen”. Varje människa fick på så sätt ett eget kausalhölje, vilket är grunden för den mänskliga utvecklingen. (Jag återkommer till denna utveckling i nästa brev)

Samtidigt har dessa högstående väsen egna, andra uppgifter och är tydligen inte alls begränsade som många trott att enbart ”tjäna människan”. 

Alla Solänglar innehar utvecklingsnivån ”mästare”. Kanske är det därför det mänskliga, ofta ytligt använda talesättet uppstått i vår tid inom new-age etc, att vi kan ”ta fram vår mästare inom oss” eller ”utveckla vårt inre mästerskap” etc. Innebörden av denna utökade kontakt, dess väldiga energi och medvetenhet, är dock enormt mycket mer omfattande. 


Genom det kausala och genom Solängeln kontaktas och nedtransformeras högre energier och högre medvetenhet genom de högre materieformer som kommer från de tre högre planetära ”dimensionerna”/världarna. Det sker dels till planetens lägre världar, dels individens egna lägre världar. De mänskliga världarna är: Den fysiska (varav de fyra högsta nivåerna är eteriska), den emotionala (astrala), den mentala. 


Genom olika först ofta smärtsamma erfarenheter, men på sikt också alltmer glädjefulla och frigörande insikter, vaknar personlighetens högre kontakt upp. Jaget (på respektive nivå av de tre höljena – fysisk-eteriska, emotionella, mentala - eller i hela personligheten) blir då medvetet om sin längtan efter större enhet, egentligen med sitt ursprung, sin själsliga “hemvist”. 

Målet för människan är att realisera denna kontakt i det fysiska livet, att förankra dess högre innebörder och kvaliteter på jorden. Inte främst för sin egen skull, utan för allt livs skull. 


Denna väg av enhet blir alltmer tydlig och självklar ju mer jaget inser sin delaktighet i högre världar. (Alltings enhet ökar för varje nivå/värld.) Detta inte som en tro eller en intellektuell förståelse (vilket det dock är till att börja med i olika steg), utan som en direkt vetskap, en obruten kontakt av liv, en förening som inget kan rubba. 


Esoteriken en gåva till mänskligheten      

Esoteriken tillhör ingen mänsklig grupp, rörelse, kyrka eller organisation. Denna visdomskälla kommer överhuvudtaget inte från den mänskliga världen.

Vi tror att all utveckling endast kan uppstå från människan själv, att vi är kronan av utvecklingen. Denna väldiga illusion är inte bara enfaldig, den är också svårhanterlig, eftersom den sätter upp praktiska hinder för vår egen större utveckling. Den gör oss till slavar under vårt lägre sinne i olika grad, vilket också förhindrar ökat utbyte mellan människor i sig, men förhindrar också ökat utbyte med högre världar. 


Alla religioner och mänskliga andliga uttryck är tolkningar utifrån intryck av en högre allmän sanning som finns potentiell i vårt eget medvetande, därför igenkänner vi den och strävar efter den. 

Vi kan uppfatta och igenkänna kärlek, ljus, glädje, energier och så förstå att något högre finns och vilja nå detta tillstånd mer. Det gäller inom oss själva, men det gäller egentligen i hela mänskligheten.

Vill vi ta del av denna kunskap, som förmedlats bland annat av mästaren DK (genom AAB), inser vi eventuellt att vår mänsklighet är en del av en omfattande utveckling på dels vår egen planet, dels i vårt solsystem, dels i ett större kosmiskt sammanhang. 

Den esoteriska kunskapen har därför alltid funnits, även om den inte varit formulerad så som nu. De som var med och skapade och styrde utvecklingen för mycket länge sedan utgick från samma högre medvetenhet, men i helt andra uttryck. 


Några perspektiv på vår större bakgrund

I vår tid har behovet av att förstå och kunna använda sitt medvetande och sitt liv i ett större utvecklingsperspektiv blivit alltmer aktuellt. Detta sker idag på ett nytt, mer frihetligt och omfattande sätt än tidigare perioder i mänsklighetens utveckling.


Under de senaste 2 200 åren, som styrts av Fiskarnas zodiakenergi, och även tidigare perioder under många tusen år, har undervisning och intryck från högre livsnivåer skett genom speciella kunskapscentran (mysterieskolor i olika epoker, med olika invigningscentran också) som varit mer eller mindre dolda. 

Under de senaste 10-12 000 åren har den högre kontakten fungerat dolt för allmänheten så till den grad, att den nära nog försvunnit ur det vardagliga medvetandet. Den har fungerat på detta sätt, inte för att skapa separation eller verka svåråtkomlig, utan helt enkelt för att stora delar av mänskligheten inte kunnat hantera den. 


Frågan är om så stora delar av den grundläggande esoteriken någonsin funnits lika tillgänglig som nu. Det har att göra med att mänsklighetens utvecklingsnivå har ökat så starkt senaste århundradena, trots allt. Tidigare fanns dock en annan öppenhet och ett slags samarbete då representanter för högre utvecklingsrike deltog medvetet och fysiskt i de dåvarande kulturerna, t ex under vissa perioder av Atlantis utveckling (denna mänsklighets fjärde utvecklingsperiod). Jag återkommer till det längre fram.


Mycket av dagens officiellt vedertagna forskning vill få oss att tro mänsklighetens äldre civilisationer uppstod hux-flux för omkring 5000 år sedan, dessutom ur stadiet av stenåldersmänniskors livsformer. 

Sanningen är förstås mycket mer omfattande. Dels att flera stora civilisationer funnits innan vår officiella historie- och kulturbild av mänsklighetens danande. Dels att många av de rester vår värld bevittnar som “underverk” och gamla heliga platser, har en mycket äldre historia än vad som idag förstås eller erkänns (t ex pyramiderna i Egypten). Dels att den stenåldersfas som möter vår moderna forskning var resultatet av den katastrof som slutgiltigt sopade bort de gamla civilisationerna (Atlantis sista rester) då mänskligheten fick börja om igen. Till sin hjälp fick de stöd från invigda och mer avancerade själsgrupper (även rymdgrupper) som inkarnerade för att lyfta och stötta denna utveckling, som annars skulle stannat av alltför länge. 


I slutskedet hade Planethierarkin dock dragit sig bort från mänsklig kontakt på ett öppet plan. Mänskligheten fick ”klara sig själv” efter att ha skapat denna problematik av missbruk och val av fel väg under Atlantis senare skeden. Kontakten och stödet fanns förstås kvar ändå från Planethierarkin, eftersom man inte dömer från högre nivåer, men det var inte längre synligt. Jag kommer att belysa vissa faser mer av denna utveckling i nästa del. 


Hela denna “minnesförlust” är en sorts chimär som också har utnyttjats av destruktiva krafter i världen. Dessa kallas ibland “materialismens krafter” och strävar mot en involutiv pol, dvs att mänskligheten ska gå tillbaka i utvecklingen, både rent fysiskt och medvetandemässigt. Den verklighetsbild dessa vill få oss att tro på, är att den fysiska världen är den enda existerande världen, att döden är ett “tomt, svart hål”, att det inte finns någon större utveckling, att de mänskliga materiella begären och hur vi ska tillfredställa dem, är det enda som livet handlar om.


Kristusimpulsen

Tonvikten under den senaste zodiakperioden (Fiskarna) på ca 2 200 år kom att frambringa vissa kvaliteter som hängivenhet, tro, kamp, men också att styra och härska genom tro. Det handlade också om att försöka ta emot det gudomliga genom inre kontakt, även om denna kontakt styrdes genom religioners former. 

Detta har varit utslag av den så kallade sjätte strålens energi. Idag aktiveras den sjunde strålens kvaliteter och det innebär att nya typer av uttryck, både som kvaliteter och som energier, kommer i dagern i vår mänskliga värld. Dessa handlar om att förankra mer praktiskt det högre i den fysiska formen. Det gäller den fysiska kroppen, men också eterkroppens ökade aktivering i vår tid och framöver. Detta kommer bli en väldig nyckel för mänskligheten på en rad sätt. 

 

Kontakt med “en högre ordning” under Fiskarnas period dikterades förr i allmänhet genom religiösa uttryck, och kröningen av denna periods inflytande skedde genom många mystikers och helgons avtryck på historien, både från öst och väst. 

Detta hör också samman med Fiskarnas energiintryck av “offer”, något som symboliken och innebörden av “Kristus korsfästelse” vid den tidpunkten för 2000 år sedan gav tonvikt åt. Men offret har missförståtts enormt. Det handlar egentligen inte om att “offra” sig som en martyr, utan att lämna det äldre för det nya, det lägre för det högre och större, att ingå i en mer omfattande verklighet, som inbegriper och samtidigt transformerar den lägre naturen. 


Egentligen är detta inte alls en ”kristen symbolik”, något som uppstått till stor del som ett kollektivt missförstånd. Korset och ”offret” som invigningssymbol är mycket äldre än kristendomen. Ett citat från DK säger mycket om detta: ”Människor älskar att bli räddade, för det döljer deras egna omedelbara ansvar. /../ Man måste komma ihåg att det är Kristus undervisning som räddar mänskligheten – inte någon symbolisk död på ett kors. Människorna måste rädda sig själva genom sin reaktion och sitt gensvar på den lära som getts i dess renhet av Kristus”. (The Externalisation of the Hierarchy, AAB; s. 635. Min översättn.) (Även Jesu invigningar, AAB; s. 226-227)


Bakom denna opersonliga influens står “Kristusenergin” eller solsystemets Kärleksenergi som släpptes mer fri på vår planet genom Kristus närvaro under och efter denna tid. Mycket av vår kultur vilar på denna händelse. 

Även om mycket av de sanna värdena har förvanskats eller aldrig förståtts, finns energiimpulsen där, inplanterad, men också uppväckt och omedvetet assimilerad av delar av mänskligheten (oavsett nationalitet), på olika nivåer. 


Idéer från en tidlös andlig sanning

I vår tid har en mängd idéer förmedlats som handlar om det andliga livets utveckling i människan. Eller annorlunda uttryckt: Människans behov av att utveckla sin själsliga kontakt så att hon inser och kan använda mer praktiskt det andliga livets innebörder och därmed följa livets lagar. 


Detta är inget nytt i sig, för så har alltid skett, men inte i sådan omfattning som idag. Inte heller med den så omfattande och riktade hjälpen från nästa högre utvecklingsrike (som jag återkommer till framförallt i del 2). 

En sådan omfattande och högre livsidé är att Den vita logens inflytande, dess lärare och förmedlare, återinträder i fysisk kontakt med mänskligheten igen. Detta är en process som startade redan under 1700-talet (kanske även tidigare) och ökade i slutet av 1800-talet för att sedan tagit flera nya former under vår tid. 


Det är förstås väldigt olika hur dessa idéer assimileras av olika individer, grupper och inriktningar. Samtidigt finns det många gemensamma uttryck som blivit vedertagna och accepterade. Därmed inte sagt att de alltid är överensstämmande med den avsikt som de en gång kom ifrån. 

Esoteriken fokuserar på ett praktiskt perspektiv, även om mycket kunskap är till att börja med abstrakt för många av oss. Men egentligen fungerar esoteriken i meningen ”abstraherande”, dvs mentalt förtätande, mentalt sammanfogande. Abstraktion är en av grunderna för kausal/”själslig” förståelse. Därav att man i högre undervisning, i enlighet med de högre invigningarna, använder mer av symboler, siffror, färg, ljud, enligt esoteriken.


Det är ett känt faktum att alla högre idéer och sanningar förvanskas på sin väg genom det mänskliga kollektiva medvetandet. Det handlar helt enkelt om olika nivåer av vår mänskliga uppfattningsförmåga. 

Det handlar också om att tolka och applicera dessa idéer för olika syften. Vissa används på ett mer subtilt sätt, och kan därför inte nå så många, medan andra sprids mer omfattande och därför också behöver göras enklare. 

Några av dessa livsidéer har jag tagit upp tidigare här och några ytterligare beskrivs här nedan. Det finns förstås fler. Dessa är också ofta kopplade till de livslagar som esoteriken beskriver (en bra översikt av vissa livslagar finns förmedlade i H T Laurencys arbete, Livskunskap Ett)


• Idag blir det mer känt att vi påverkar vårt “öde” själva, att vi har eget ansvar för våra handlingar, tankar och känslor. Samtidigt att vi som människor ingår i en stor väldig lag som kallas “orsak och verkan”, eller med den österländska termen “karma” (”handling”). 


• Många inom nyandlighet, men överlag inom alla religioner och allmänmänskliga uttryck av alla slag inser att kärleken är en god kraft som ligger till grund för meningen med livet. Många tror sig bli “sårade av kärleken” (som många sånger och konstnärliga uttryck uppehåller sig vid en personlig förlust/smärta) och ser inte att kärleken är en energi, ett tillstånd av enhet, snarare än en personlig kraft.


• Vi utvecklas tillsammans. Människan ingår i en lag av utveckling, som vi kan sträva emot, samarbeta med. Ju mer vi samarbetar, desto lättare har vi att få förstå och använda de goda frukterna av all utveckling. Vi utvecklas fortast genom att ge till andra, genom att inte skada något liv (utan att gå till överdrift).


• Allt fler människor upptäcker att de kan utvecklas, att de kan lära sig förändra sig till det bättre. Under de senaste 30 åren har många former av terapier och behandlingsmetoder formligen exploderat i antal och variation, vilket är både ett uttryck och ett konkret medel för denna lag. Vi kan förstå våra personliga hinder och göra något åt saken (ofta emotionella nivåer). Vi kan aktivera vår egen kraft, medvetenhet och vilja.


• Många upptäcker också fler steg inom denna personliga process. Att vi inte bara utvecklas genom vår person, genom känslor och tankar. Vi lär inte bara genom akademiska studier eller av mänskliga kända erfarenheter. Vi kan framförallt lära mer om och uppleva ett större liv genom inkoppling av vårt högre medvetande.  


Den “Tidlösa Visdomen” ger oss stöd 

Den direkta träning som alltfler människor genomgår i sin konkreta kontakt med själen och högre världar, är något minst sagt omvälvande, och många genomgår olika steg av detta uppvaknande idag på olika sätt. 

Där kan den esoteriska kunskapen ge oss stöd och förståelse. Det finns en speciell ton här (eller kalla det “energi”) som är så omtänksam, förstående, ändå utan några som helst personliga bindningar eller krav. 


Samtidigt är denna kunskap så osentimental och starkt belysande, att många stöts bort av dess till synes krävande form. Dels att undervisningen i sitt mentala uttryck är ganska abstrakt och omfattande, både innehållsmässigt och tankemässigt. Dels att begreppsvärlden kräver att man själv har någon egen intuitiv förståelse eller erfarenhet av det som tas upp, annars kan det bli svårt att ”känna igen sig” (medvetet eller instinktivt) och applicera i sitt eget liv.  

Detta handlar inte om någon “tro”, utan snarare om en förståelse som aktiveras mer och mer, som växer fram på en rad sätt under årens lopp. 


Att läsa dessa böcker (framförallt DKs undervisning, men även andra grenar) är snarast som ett utbyte med högre nivåer inom oss själva och med högre kollektiva livsnivåer än att förstå på ett intellektuellt plan. 

Här handlar det om, att vi genom dessa perspektiv kan lära oss mycket om sambandet mellan vår egen person och vår högre natur, själslivet, och därefter flera högre steg.


Eftersom denna kunskap täcker ett så enormt omfattande material, men bär också fram dessa energikopplingar så starkt och tydliggörande, blir denna undervisning väldigt mångfacetterad. Det blir då också tydligt att denna visdom inte kan ha skapats av “en person” (av den som förmedlar). Att den förmedlande personligheten “färgar av sig” på texten emellanåt, är en annan sak. 


Omsätta visdomen i praktiken - tjänandet

Det viktiga är, hur värdefull denna kunskap än är i sin läsbara (tänkbara) form, att försöka omsätta den i praktiken. 

Detta betonas också om och om igen i denna undervisning, att alla esoteriska studier och resonemang är meningslösa och nära nog bortkastade, om vi inte kan leva dessa kunskaper själva, försöka så gott vi kan, realisera dem gradvis i våra egna höljen, ge vidare till andra i vårt arbete.

Tjänande är ett mycket missförstått begrepp i västerlandet i vår tid, men betyder väldigt enkelt att vi ger det vi kan för andra, i vilken form vi nu än väljer att ge genom. 


Tjänande är vår medvetna strävan efter enhet (Laurency). Alla mänskliga uttrycksområden kan användas för tjänande i vår “dagliga gärning”. Genom vår inställning och vårt alltmer uppvaknande medvetande kan vi tjäna egentligen hela tiden. 

Vi tjänar i vår tanke och våra känslor, det vi sänder ut. Vi tjänar genom att stötta andra, genom att tänka gott om alla, genom att undvika och eliminera negativa tankar, genom att inte sprida skvaller. Vi tjänar genom att uppmuntra det goda hos andra, genom att se det bästa, det vackra, det sköna, det positiva, det roliga och glädjande i livet och i omgivningen.


Vi tjänar genom våra handlingar, genom att utveckla oss själva, utveckla vår högre kontakt, genom att sprida denna kontakt genom kärlek, vilja, ljus. 

Vi tjänar genom vårt arbete oavsett vilket yrke eller område vi valt, oavsett vår sociala “status”, genom våra relationer, familjer. 


Vi tjänar genom vår grupp, oavsett om det är en fysisk grupp eller en “subjektiv” (dvs endera omedveten, eller medveten på “de inre planen”/telepatisk kontakt).

Kunskapen om tjänande är en ”vetenskap”, kallar DK det. Det är också en ”lag” visar han på. Detta uttalande kan studeras på många håll i esoteriken, men det finns flera mer omfattande passager där DK utvecklar detta och där det blir tydligt hur omfattande ämnet är. (T ex i boken Esoterisk psykologi 2, AAB; s. 98-120)


Tjänande är inte främst emotionellt så som det har uppfattats av många i väst (genom österländska filosofier bl a). Att ”kronan av tjänande” innebär ideal som Gandhi eller Moder Theresa kan lätt bli felriktat. Vi behöver se tjänande praktiskt, kulturellt- och tidsmässigt anpassat. Hängivenhet som kvalitet behövs också, men inte som den bakomliggande drivkraften. 

Vi behöver många olika slags förståelse för att kunna se hur olika former av det vi kan och ska ge, passar för olika människor och olika situationer, även i tid och rum. Vi behöver också ge akt på hur vårt tjänande verkar i överensstämmelse med våra egna utvecklingsfaser. 


Många andliga sökare kan uppleva ”krav” på sig att ”prestera tjänande”. Det kan gälla t ex att delta i ideella organisationer, strida mot orättvisor, samla in pengar till fattiga och utsatta osv. Allt detta är hedervärt och riktigt för de som vill och ska göra detta, men tjänandet inbegriper så många fler slags uttryck. 

Eller så kan känslor uppstå som formuleras som ”Men jag vet inte hur jag ska tjäna, jag har inte så mycket att ge”. Detta speglar tvivel på den egna förmågan. Det är mänskligt och förståeligt, det är många olika tankeformer av rädslor som vi alla måste möta och gå igenom. Men samtidigt är det uttryck för vårt lägre jag, för mönster som hindrar oss att se och handla så som vi egentligen vill och kan, genom vår inre genuina kontakt.

 

DK uttrycker detta sammanhang på ett sammanfattande och kärnfullt sätt: ”Först så tjänar ni, sedan uppenbaras olika förmågor och resurser som ni kan använda i tjänandet, inte tvärtom att ni ska ha allt detta först för att kunna tjäna.” (mina ord).


Att bruka kunskapen rätt – misstag och lärdomar

Den esoteriska kunskapen aktiverar högre medvetandeslag i våra höljen. Genom att “tänka rätt”, dvs att förstå steg för steg av en alltmer omfattande och inbegripande “sanning”, stimuleras och aktiveras högre nivåer av “ljus”, dvs högre medvetande inom oss. 

Framförallt stimuleras mentalhöljets högre aspekter. Detta är en del i byggandet av “själsbron”, passagen till högre medvetandenivåer. Byggandet av denna bro sker i högre former av materia, sker genom olika nivåer av ljus (medvetenhet) och energi. Den byggs i tre stadier.

Vi behöver se upp med att inte överbelasta vårt mentala sinne eller vår fysiska kropp (hjärnan, även energinivån i den fysiska kroppen) med för mycket hög information (som också frigör energier!), eftersom vi då belastas snarare än tillgodogör oss frukterna. 


En annan aspekt är att det vi vet får vi ta ansvar för själva. Vissa inom new-age etc, säger att ansvaret alltid faller på individen själv, något som är en sanning med modifikation. Samtidigt som det är sant, ligger ansvaret mycket hos den som lär ut, ger vidare, ger behandlingar etc. Det vi ger ut får vi själva stå för, oavsett om vi refererar till andlighet, esoterik, olika lärare, religion, vad det nu är.  


Kraften i våra tankar, i tankeformernas byggnad, är något som är okänt för de flesta av oss, även om vi är relativt sett erfarna inom det andliga sökandet och praktiserandet. Nu tänker jag inte på de grundläggande insikterna om hur vi kan ”tänka positivt”, vilket är i sig ofta en bra start. Jag tänker på hur tankeformsbyggandet fungerar och hur våra personligheter, genom dess ofullständiga tänkande (och ofullständiga förståelse i förhållande till högre nivåer), kan binda upp oss själva, vårt arbete, våra liv på olika hämmande, destruktiva sätt. (Mycket kunskap om detta kan hämtas från DKs undervisning överlag, speciellt i Vit magi, AAB). 


För att motverka att vi ”lagrar” tankeformer (som belastar auran) och därmed stänger inne vår sanna energi (och stänger ute högre kontakter), är att ständigt öva vår kontakt med högre medvetenhetsnivåer. Det gör vi dels genom meditation, dels genom tjänande och grupptänkande (tänka ”vi”, tänka ”enhet”, också avsiktligt ”uppleva enhet”), dels genom förståelse för och expansion av vår själskontakt. 


En god, grundläggande övning är att ständigt iaktta våra höljen, innehållet i våra tankar och känslor. En annan givande övning är att stanna upp i en känslomässig reaktion (eller intellektuell, t ex av ”fördömande” vilket är ett lägre mentalt uttryck). Vi stannar upp och vi ”tonar in” till vad vi ska säga. Ibland kan vi märka att ”energin ökar” av att inte reagera, inte spä på, inte anklaga, ibland inte säga något alls (använda tystnaden). Och ibland kan vi tvärtom märka att energin ökar av att vi ”ska” säga ifrån, sätta en gräns, vara tydliga, stå upp för en sanning osv. 


Det är motivet och medvetenheten som avgör effekten, vad som skapar mest utveckling. Den mer långtgående effekten är inte alltid utläsbar i situationen, heller inte i den emotionella reaktionen hos sig själv eller den andre. 

Att kunna ”läsa” energin hjälper oss dock att se lite längre, att förstå utan att vi personligen alltid förstår. Att kunna lyssna och följa detta, är en ytterligare träning.


Att ta ansvar för det vi vet, och det vi inte vet

Det finns många sätt vi kan missförstå och misstagligöra vår andliga utveckling, både vår egen och i allmänhet. 

Ett uttryck av missförstånd kan handla om när den egna förståelsen för esoterik eller olika former av andlighet slår över i en mer teoretisk uppfattning och får för stora proportioner av detaljrikedom som egentligen inte är speciellt praktiska eller kan förankras i vardagen. 

En liknande fråga handlar om att man kan låta sig luras av sitt eget lägre sinne (intellektet) och tro att man behärskar eller “vet” mycket bara för att man studerat en viss kunskap många gånger (gäller också överlag, inte minst akademisk, teknisk, kulturell, social kunskap). Det är viktigt att försöka urskilja vad som är vad av dessa olika nivåer; egen förankrad (“genomlevd”) förståelse och den mer teoretiska, oreflekterade förståelsen. 


Även esoteriken i dess nuvarande form kommer att passeras av nya kunskapsnivåer. DK har meddelat på flera ställen att hans undervisning inte är avslutad. Runt år 2025 ska den fortsätta, genom en tredje förmedlare. 

Mycket av esoterikens grunder kommer dock att stå sig, för de är baserade på lagar som inte förändras (därav namnet ”Den tidlösa visdomen”…). Kunskapens uttryck behöver dock hela tiden uppdateras i förhållande till de mänskliga behoven och tidsandan. Det är en viktig esoterisk regel, som är viktig i vårt arbete (”tjänandet”). Detta är också en av flera väsentliga skillnader mellan esoteriken och många uttolkningar som gjorts av människor.


En annan problematik kan vara när mänskliga andliga skolor eller rörelser byggs upp kring en gestalt eller ledare som t ex haft starka visioner eller syner. Dessa visioner kan ha en viktig grund på ett allmänmänskligt gott sätt. De kan samtidigt innebära för stor personfixering eller styra sitt innehåll på ett felaktigt sätt, t ex genom sin överdådighet och en främst personligt färgad ton. Därmed förlorar denna inriktning sin skärpa och sina större möjligheter, sin delaktighet med ett större, mer utvecklat kollektiv och dess syfte (högre världars ursprung och ledning). 


I vår tid lämnar vi samtidigt mer av ”det individuella ledarskapet” för en mer gruppstyrd impuls. Vi kommer förstås ändå se många olika ledare och lärare framträda, men dessa kommer (förhoppningsvis) bli mer syntetiskt allsidiga, och grupptänkande, inriktade på ett agerande grundat i en egen själsinkoppling (som alltid är gruppstyrd i sig). Vi kommer också förstås fortsätta se avarter uppstå, dels ledare som inte kan hejda sitt uppenbara missbruk i tid, utan hemfaller åt olika obalanser, dels de som bedrar sig i sin tro att de ”nått det högsta” osv. 


Samtidigt får dessa ”arbetare i Guds vingårdar”, dvs alla människor av god vilja och enhet, inte vara naiva och godtrogna, lättlurade och bli utnyttjade av andra människors lägre sidor. De måste odla sin integritet och sitt mod, sin själsliga vilja.

”Ljusarbetare” och sökare kan inte låtsas att inte veta det de vet, utan måste ta ansvar för det de kan vidarebefordra. Detta måste ske utan att “pracka på” någon något. De måste göra allt för att använda det de fått, annars blir kunskapen till en barlast som kan slå tillbaks på dem själva. Det gäller inte bara andlig kunskap, utan all mänsklig erfarenhet. 


Detta baseras på att allt vi lär oss, det vi utvecklas genom, det vi får stöd och hjälp av (även i samhället, våra föräldrar osv) är egentligen ”gåvor från livet”. I ett längre perspektiv är allt vi uppnått och kunnat skapa en effekt av högre rikens offer och arbete för livet, för denna planet, för mänskligheten.


Undervisning av den esoteriska kunskapen – exempel

Sammanfattningar, nedtransformationer och praktiska led behövs i större utsträckning för att tillgodogöra denna undervisning. 

Detta har också gjorts på olika sätt, men är nog bara i början av många tillämpningsområden. Mycket händer internationellt, kanske även i Sverige, men mer tyst och försiktigt här verkar det som.


Som jag nämnt tidigare så finns dessa högre kunskapsidéer spridda bland många nyandligt orienterade författare och lärare, inom många olika områden. Samtidigt finns de mer mentala (“själsligt sakliga”) sammanställningarna och arbetena som utgår mer medvetet och i vissa fall direkt från denna undervisning. Jag ger här några exempel på olika uttryck. Vissa av dem utgår också från andra Mästare, och är därför inte försök till sammanställningar, utan mer direkta uttryck för specifika energier.


• Vissa av Alice A. Baileys böcker (mästaren DKs undervisning) fungerar enklare som introduktioner, även om ingen av dessa är uttalat skriven för detta ändamål i sig. Överlag är denna framställning som här presenteras inte gjord för att ”locka” människor till esoteriken, inte för att så enkelt som möjligt ”informera”. Här handlar det om en mycket omfattande undervisning, men med en pedagogisk riktning som gör den esoteriska kunskapen av idag till ett mycket värdefullt och praktiskt redskap. Framförallt är det viktigaste att undersöka själv, uppfatta vilka böcker man dras till.


Titlarna En avhandling om Vit Magi (med sin mycket praktiska inriktning/sjunde stråle aspekt), Undervisning i Nya Tidsåldern, Glamour - ett världsproblem och Invigning och Telepati och eterkroppen kan fungera lättare som introduktioner. Titeln Ockult meditation kan också fungera introducerande för de som börjar använda själen och högre kontakt i sin meditation.

Esoterisk läkekonst bör intressera alla som studerar och praktiserar healing, liksom Esoterisk Astrologi borde intressera många astrologer med den nya tidens själsinriktade astrologi. Titeln Kristus Återkomst (tillsammans med AABs egen titel Jesu Invigningar) kan eventuellt också fungera mer lättillgängligt för en öppensinnad kristen publik. 


Bland de övriga titlarna kan nämnas Discipleship 1 och 2, som beskriver på ett unikt sätt samarbetet mellan lärjunge och mästare genom direkta brev till olika gruppmedlemmar som försöker integreras och gå vägen medvetet tillsammans. Även Esoterisk Psykologi 1 och 2 är mycket inspirerande för alla som försöker gå vägen, inte minst för psykologer, behandlare, terapeuter etc. som är öppna för ett större utvecklingsperspektiv. 


Det finns fler titlar av AAB, varav speciellt två omfångesrika verk bör nämnas, The Rays and the Initiations (på svenska Strålarna och invigningarna) och En avhandling om kosmisk eld, som intar en särställning med sina djuplodande perspektiv. Den senare har uppgetts vara fortsättningen och ”förklaringen” till Blavatskys stora klassiska verk, Den hemliga läran.


AABs självbiografi bör också nämnas som ett rikt, intressant komplement hur en medveten lärjunge till Hierarkin får arbeta på många praktiska sätt och samtidigt kämpa på med sitt eget privatliv, helt på egen hand. AABs torra, engelska humor och hennes öppenhet med egna brister och erfarenheter gör boken mycket tänkvärd för många olika slags sökare. 


AAB skrev också flera egna esoteriska titlar, bl a den om Herkules tolv storverk (på eng. The labours of Hercules) som handlar om själens utveckling genom de tolv tecknen, men också de tolv själskvaliteternas utveckling. Denna bok kan passa många symboliskt och mytologiskt intresserade också. Hennes titel Från intellekt till intuition kan intressera många öppensinnliga sökare och överlag lite mer självständigt tänkande människor. (Alla titlar: www.tibetanensbokfond.se)


• Ett omfattande arbete utgör H. T. Laurencys verk, som enligt författaren bygger på DKs material i nedtransformerad form, men innehåller också en hel del “eget” (bland annat en klargörande uppställning av “Livslagarna”). Detta verk utgår från och återintroducerar det så kallade “hylozoiska” systemet, som Pythagoras skapade. (www.laurency.com). 


• I en fristående översikt av Hylozoiken (Laurencys material) har Förklaringen av Lars Adelskogh getts ut där en ytterligare nivå av sammanfattning och nedtransformation görs på ett belysande sätt. Av samme författare har också gjorts en mycket bred och praktisk sammanställning över det viktiga ämnet etern med titeln Eterhöljet (Foinix förlag/ www.laurency.com).


• Cyril Scott, känd författare och kompositör som under pseudonym på 1920-talet skrev sin mycket inspirerande och energirika serie böcker om Den invigde, en Mästare från Den vita logen under fingerat namn som verkar och undervisar i den fysiska världen. (BimBok förlag, Sthlm). 


• Att hoppa över Blavatskys stora verk Den hemliga läran är inte möjligt i dessa sammanhang, även om detta är svårtillgängligt för många och inte ska ses som en passande modern undervisning. Kan man ge sig tid att fördjupa sig i denna djupt insiktsfulla och bitvis humoristiskt formulerade gigant får man väldigt mycket tillbaks, inte minst i energin. (Om teosofi bl a på www.teosofiskasamfundet.a.se och/eller www.blavatsky.net)


• En enkel och mjuk undervisning gavs genom Crace Cook, som förmedlade White Eagles undervisning. (www.white-eagle.org.se)


• Genom Mable Collins som skrev bl a boken Osignerade Brev, förmedlades Mästaren Hs raka och starka undervisning. (Regnbågsförlaget)


• Norman Stevens bok Regnbågskrigaren  (sammanställd av flera tidigare titlar) är en god sammanfattning med en praktisk inriktning och en del personliga erfarenheter. (www.regnbagsforlaget.com)


• Viola Petit Neal, doktor i religionshistoria, och Shafica Karagulla, psykiatriker och biträdande professor i psykiatri, formade tillsammans boken Nattlektioner. Genom medveten kontakt på högre mentala nivåer fick Neal delta i undervisning på natten, som hon förmedlade till Karagulla, som skrev ner och ”ankrade” dessa intressanta kunskaper “bakom slöjan”. (Foinix förlag)


• A. E. Powell gjorde många bra sammanställningar av den äldre teosofiska litteraturen och de esoteriska grundområdena (främst förmedlade genom de tre kausaljagen som under 1800-talets slut fick sprida den esoteriska kunskapen igen till mänskligheten efter “den långa tystnaden”; framförallt Blavatsky, men också Leadbeter och Besant). (Om teosofi bl a på www.teosofiskasamfundet.a.se och/eller www.blavatsky.net)  


• Det finns många andra, t ex Torkom Saryadarian med sin mjuka ton, den mer historiskt faktainriktade författaren Andrew Tomas, Vera Stanley Alder som skrev underbara berättelser med esoteriskt innehåll. Geoffrey Hodson, återgav mycket information om änglar och naturväsen i sina fina böcker. Rudolph Steiner gjorde mycket inom pedagogik och odling etc med sin andliga lära. 


• Många nutida lärare använder det själsliga begreppet och termer från den esoteriska visdomen på sitt eget nedtransformerade sätt, oavsett om de är medvetna om det eller inte. LaUna Huffines är en av dem som verkar med själskontakt och byggandet av ”bron”. Många bygger sin undervisning främst på egna subjektiva kontakter, flera av dem med ett flerdimensionellt (utomjordiskt) perspektiv, t ex Marina Munk. 


• Flera lärare i Danmark, framförallt inom esoterisk astrologi, har skrivit böcker som blandar den tidlösa visdomen med egna tankar. (Jag har själv inte läst ngt mer omfattande av någon och kan inte uttala mig om denna undervisning). Också genom Seven Rays Inst, som startades av Michael Robbins, lärare inom esoterisk astrologi m m. Även australiensaren och esoteriske astrologen Philip Lindsay har gett ut många böcker om olika esoteriska klassiska ämnen.


• Bröllopet mellan polerna av Mikael Ranerås-Matthis är en introducerande översikt av vissa områden av den esoteriska kunskapens områden, med flera tankebanor från en expanderad livssyn (Herkules förlag, slutsåld).


( Fortsättning i Del 2 ) 



© Mikael Matthis, jan 2006. Uppdaterad sept 2008, april 2009, januari 2020, febr 2021.

(urspr. publicerad Herkules Nyhetsbrev)

www.soulwork.nu  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Exempel på en rad omfattande positiva framsteg på vår planet

Ljusets utveckling på planeten en tydlig framgång (Detta material är så positivt i sig och kan förhoppningsvis tjäna som förstärkning för må...